De bankoverstapdienst vanaf 1 februari 2018

Wat verandert er?

Vanaf 1 februari 2018 wordt de bankoverstapdienst voor u nog eenvoudiger! U moet enkel uw nieuwe bank laten weten dat u van bank wilt veranderen.

U hoeft personen, bedrijven en organisaties die regelmatig geld aan u overschrijven (bv. uw werkgever of ziekenfonds) niet meer zelf te contacteren om hen uw gewijzigd rekeningnummer mee te delen. Uw nieuwe bank neemt die taak op zich.

Ook schuldeisers van domiciliëringen (bv. telecomoperatoren of nutsbedrijven) krijgen van de bank een melding. Enkel wanneer u een domiciliëringsopdracht geblokkeerd hebt op uw vorige zichtrekening, zal deze schuldeiser geen melding ontvangen.

Contacteert u liever zelf uw schuldeisers en betalers, dan kan dat nog altijd. In dat geval bezorgt uw nieuwe bank u de lijst van betrokken schuldeisers en betalers samen met voorbeeldbrieven om in te vullen. U kunt die brieven dan zelf opsturen.

Tot 1 februari 2018 volgt u gewoon de werkwijze voor de huidige bankoverstapdienst.